بیماری و درمان

راههای ترک اعتیاد

راههای ترک اعتیاد

در مغز یک سیستم پاداش وجود دارد که با ترشح ماده شیمیایی دوپامین انجام می شود.

هر کاری که فرد از آن لذت ببرد می تواند همراه ترشح دوپامین باشد. همچنین در مغز یک سیستم مقاومت وجود دارد که دارای ترشح دوپامین صورت می گیرد که باعث مقاومت سلولها به اثر دوپامین در سطح گیرنده سلولهاست و وقتی که لذت در بدن تکرار شود، سیستم مقاومت هم فعال می شود.

مصرف مواد مخدر و الکل و مواد محرک در صورت ادامه دار ششدن با تحریک سیستم مقاومت باعث می شود که فرد برای اینکه به لذت اولیه برسد، مواد بیشتری مصرف کند و در صورت مصرف نکردن دچار درد و اضطراب شود.

اعتیاد به مواد مخدر با تحریک گیرنده های مورفین در بدن عمل می کند.

تشخیص با تست ادرار یا تست خون  انجام می شود.

درمان با کمک داروی متادون و B2   و درمان های حمایت روانی انجام می شود.

درمان الکل با قرص ویتامین  B1 و درمان های حمایت روانی انجام می شود.

درمان مواد محرک مثل شیشه درمان دارویی اختصاصی ندارد و صرفا با روش ماتریکسی که یک درمان روانشناسی است در کنار حمایت خانواده انجام می شود.

درمان در طب سنتی:

تجربه نشان داده درمان پلکانی و کم کردن تدریجی مواد، بهترین روش است. البته همین روش هم باید در زمان کوتاهی مثلا یکماهه باید به صفر برسد، چرا که اگر هم خیلی طولانی شود، فرد اراده اولیه را نداشته  و خسته می شود.

استفاده از داروهای جایگزین مثل شربت تریاک(اپیوم): اپیوم و دتا و… حتی به اسم گیاهی که دروغی بزرگاست از چاله به چاه افتادن است که تقریبا همان مضرات را دارند و عادت می آورند و ترک کردن همین جایگزین ها شاید سخت تر از مواد مخدر باشد.

ترک مواد مخدر ابتدا اراده و تصمیم واقعی می خواهد که فرد به هیچعنوان از تصمیمی که گرفته تحت هیچ شرایطی عدول نکند.

داروهای گیاهی فقط کمک کننده اند و بعد از ترک اعتیاد واقعی می تواند حدود 50% به فرد کمک کنند.

اگر مصرف مواد زیاد باشد باید با برنامه ریزی در چند وعده هر بار مقدار مصرف را کم کند تا به صفر برسد. و اگر مصرف کم باشد، یکباره مصرف را قطع می کند.

چندین گیاه وجود دارند که عوارض ناشی از ترک را کاهش می دهند.

در وهله نخست، کسانی که قرار است پلکانی مصرف را ترک کنند، کنار هر بار مصرف، عرق یا چای یونجه میل کنند که باعث کم شدن میل به مواد مخدر می شود.

زنیان: عوارض ناشی از ترک مانند لرزش و لرزش درونی را کاهش می دهند و همچنین سم زدایی می کنند که ما توصیه می کنیم همراه با سرکعنگبین میل شود که هم تلخی گرفته شود و هم گرمای زیاد آن تعدیل شود.

اسفند: میوه اسفند که معروف به اسفند نخودی است بهتر از دانه اسفند است. البته در مجموع داروی حرمل(اسفند مصلح شده) موجود است که به دلیل قرص بودن می توان راحت تر مصرف کرد.

گرز شقایق: با عنوان چای کم کننده است، مخصوصا کسانی که مشکل خواب دارند. در مجموعه شربت شقایق موجود است که عصاره گرز شقایق است.

احیانا اگر بیمار زیاد عطسه می کند، می تواند روغن مرزنجوش را در بینی بچکاند.

یک سری داروهای ترکیبی مانند حافظ الصحه، فلونیا و … که در کاهش درد و کمک به درمان مفید می باشند.

از گیاهان آرامبخش مانند گل گاوزبان، سنبل الطیب، بیدمشک و … به عنوان چای می توان کمک گرفت.

اعمال یداوی

حجامت ها: کسانی که پس از چند روز قطع مصرف دچار درد و بی قراری در پا می شوند، همچنین سم زدایی و حجامت ساقین بسیار مفید است. در کنار آن حجامت عام و حجامت سر را نی می توانند انجام دهند.

برای رفع کسلی وبی حالی روغن مالی و ماساژ بدن(گرم مزاج ها روغن خشخاش و سرد مزاج ها روغن گرم مانند شوید) و بادکش وسیع کتف.

برای رفع وسوسه وهمچنین کمک درمان روحی، مراجعه به جلساتی که افراد دارای سابقه پاکی تشکیل می دهند.

در مجموع در طی طریق بهترین روش این است که از افرادی که سابقه ترک دارند و مدتیست که پاک هستند، با عنوان راهنما کمک بگیرند و از تجربیاتشان استفاده کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *