بیماری و درمان

راههای رفع کمبود املاح و ویتامین ها:

راههای رفع کمبود املاح و ویتامین ها:

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی، رشد و نمو، ترمیم سلولهای بدن و… نیاز هستند.

از فواید ویتامین های مهم:

ویتامین A : برای بینایی چشم لازم است و یک عنصر کلیدی برای دید شب است و در سلامت پوست و ریه و روده ها نقش دارد. علایم کمبود ویتامین آ، شب کوری، خشکی چشم و شکنندگی ناخن هاست.

ویتامین  B :مجموعه ای از ویتامین های گروه B هستند با نام B1, B2,B3,B6  و B12 که کمبود آن ها باعث خستگی، تحریک پذیری و زخم گوشه دهان و ضعف عضلات.

کمبود ب12 باعث کم خونی می شود و از آنجایی که ب12 در منابع گیاهی وجود ندارد، در افراد گیاه خوار باعث کم خونی می شود و این افراد بالاجبار باید آمپول ویتامین ب12 تزریق کنند.

ویتامین C : باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود زخم ها می شود و در سلامت استخوان و دندان ها نقش دارد. کمبود ویتامین C باعث خونریزی لثه و ریزش مو و خشکی پوست و عفونت بدن می شود.

ویتامین D : در تراکم استخوان ها نقش دارد و کمبود آن باعث پوکی استخوان و گرفتگی عضلات می شود و همچنین ضعف سیستم ایمنی و افسردگی

ویتامین E :کمبود آن باعث ضعف عضلات است و یک آنتی اکسیدان مهم بدن است و کمبود آن باعث اختلال کار اعصاب و عدم تعادل و راه رفت می شود و کاهش بیایی می دهد.

ویتامین K : در انعقاد خون نقش دارد و کمبود آن باعث خونریزی لثه و کبود شدن پوست و خونریزی گوارشی می شود.

املاح معدنی هم مهم هستند، مثلا کمبود کلسیمدر همکاری با ویتامین D باعث پوکی استخوان می شود و کمبود آن باعث کم خونی و کمبود روی بیماری های پوستی و کمبود فلوئور باعث ضعف دندان ها می شود.

چه گیاهانی چه ویتامین ها و مواد معدنی ای دارند:

گیاه دم اسب بسیاری از املاح مورد نیاز بدن را تامین می کند. مغز بادام درختی نیز بسیاری از املاحو ویتامین های مورد نیاز بدن را مرتفع می کند. در کنار این دو می توان از سویق کودک و سویق کامل بهره برد.

در پوکی استخوان که نیاز توامان به کلسیم و ویتامین D  دارد: سویق سنجد، شیر محلی به همراه عسل، پوسته تخم مرغ محلی، آش جو و کله جوش با کشک موثر است. ولی برای سهولت کار می توان از قرص کلسیم آلی استفاده کرد.

در کمبود ویتامین D : عدم استفاده از کرم ضد آفتاب، خشک کردن لباس ها در معرض نور آفتاب، استفاده از جوی دوسر، تخم مرغ محلی، خوب جویدن غذا، خشکبار آفتابی مانند انجیر، مویز، کشمش، توت، خرما و کنجد مفید است. لبنیات محلی و در مجموع راه حل خوب این است که میوه ها را به شکل ورق ورق (اسلایس) بریده و در معرض آفتاب خشک  میل شود.

در کمبود امگا3: تخم مرغ محلی، مغز بادام درختی، تخم شربتی.

در کمبود اسید فولیک: جگر گوساله، جوانه گندم، نان کامل سبوس دار، بامیه، مغز بادام درختی، کلم بروکلی ومالت.

در کمبود آهن: وصف آن در مبحث کم خونی گفته شد و میل کردن آب آهن تاب و استفاده از حسوم در غذاها.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *