بیماری و درمان

ضعف و احساس خستگی

ضعف و احساس خستگی

خستگی یک عنوان کلیست و نتیجه کاهش  ATP در بدن می باشد. ATP محصول نهایی سوخت و ساز مواد غذایی در بدن است و همان طور که برای خریدن هرچیزی باید پول بدهیم، برای انجام هرکاری باید  ATP خرج کنیم.

هر بیماری ای که ATP موجود در سلول را کم کند، باعث خستگی جسمی می شود.

اگر خواب کافی نباشد، بازتوانی سلول ها و تولید ATP کم می شود و اگر دریافت ویتامین ها و املاح از مواد غذایی کم شود، باز هم خستگی ایجاد می شود.

در بیماری افسردگی و اضطراب و اختلال خواب هم خستگی ایجاد می شود که در اینجا خستگی روانی است و جسمی نیست که با غذا خوردن هم برطرف نمی شود.

شرایط محیطی و محل زندگی مانند گرما و سرما هم تاثیرگذارند  زندگی در مناطق با اکسیژن کم، مانند ارتفاعات و شهرهای شلوغ که کمبود اکسیژن وجود دارد نیز باعث خستگی می شود.

درمان خستگی با تشخیص علت خستگی و برطرف کردن علت آن است.

ضعف وخستگی می تواند به دلیل سوء تغذیه و بیماریها و اختلال خواب باشد که روند تولید انرژی را مختل می کند. بیماریهای رماتیسمی به دلیل التهاب در بدن و صرف انرژی مداوم در عفونت ها باعث ضعف می شود و راه تشخیص این است که این خستگی ها با خوابیدن و تغذیه مناسب رفع نمی شوند.

درمان: ●درمان عامل بیماری زا در بدن

  • تغذیه مناسب و نظم خواب
  • ویتامین ها
  • خوردن مواد غذایی زودهضم و سبک مانند گوشت بره و تخم مرغ عسلی

ضعف و احساس خستگی از منظر طب سنتی:

ضعف مداوم می تواند نشانه کم خونی، کم کاری تیروئید، اختلال خواب، دیابت، سندرم خستگی مضمن، انباش مواد زائد در بدن، بیماریهای قلبی و ورم مفاصل باشد.

پس در قدم نخست ابتلا باید رفع علت کنیم و مضاف بر آن از نرمش روزانه، رسیدن به وزن ایدآل و عدم مصرف الکل و سیگار، کمک بگیریم.

غذاها و داروهایی که رفع خستگی و ضعف می کنند:

جینسینگ، بادام درختی(بهتر است به شکل شیربادام میل شود)، جوانه گندم، مالت، مویز، شربت زبیب(شربت رضوی) و شیر و گوشت(گوشت را در شیر پخته و مرتبا کف آن را می گیرند به عنوان جایگزین می توان سوپ شیر با گوشت بره را میل نمود)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *